REKLAMACJA PRODUKTU PRZEZ KONSUMENTA*
I. Podstawa prawna |
ustawa z dnia 30 maja 2014r. z późn.zm. o prawach konsumenta |
II. Podstawowe przesłanki odpowiedzialności Sprzedawcy
|
1.Sprzedawca jest odpowiedzialny względem Klienta w razie braku zgodności produktu z umową.2.Produkt jest zgodny z umową, jeżeli zgodne z umową pozostają 1) opis, rodzaj, ilość, jakość, kompletność i funkcjonalność, 2) przydatność do szczególnego celu, do którego jest potrzebny konsumentowi, o którym konsument powiadomił Sprzedawcę najpóźniej w chwili zawarcia umowy i który Sprzedawca zaakceptował.
3.Ponadto produkt, aby został uznany za zgodny z umową, musi: 1) nadawać się do celów, do których zazwyczaj używa się produktu tego rodzaju, z uwzględnieniem obowiązujących przepisów prawa, norm technicznych lub dobrych praktyk; 2) występować w takiej ilości i mieć takie cechy, w tym trwałość i bezpieczeństwo, jakie są typowe dla produktu tego rodzaju i których konsument może rozsądnie oczekiwać, biorąc pod uwagę charakter produktu oraz publiczne zapewnienie złożone przez Sprzedawcę, jego poprzedników prawnych lub osoby działające w ich imieniu, a) nie wiedział o danym publicznym zapewnieniu i oceniając rozsądnie, nie mógł o nim wiedzieć, b) przed zawarciem umowy publiczne zapewnienie zostało sprostowane z zachowaniem warunków i formy, w jakich publiczne zapewnienie zostało złożone, lub w porównywalny sposób, c) publiczne zapewnienie nie miało wpływu na decyzję konsumenta 3) być dostarczany z opakowaniem, akcesoriami i instrukcjami, których dostarczenia konsument może rozsądnie oczekiwać; 4) być takiej samej jakości jak próbka lub wzór, które Sprzedawca udostępnił konsumentowi przed zawarciem umowy i odpowiadać opisowi takiej próbki lub takiego wzoru. 4.Sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności za brak zgodności produktu z umową w zakresie, o którym mowa w ust.3 powyżej, jeżeli konsument, najpóźniej w chwili zawarcia umowy, został wyraźnie poinformowany, że konkretna cecha produktu odbiega od wymogów zgodności z umową określonych w ust.3 powyżej, oraz wyraźnie i odrębnie zaakceptował brak konkretnej cechy produktu.
5.Sprzedawca ponosi odpowiedzialność za brak zgodności produktu 1) został on zmontowany przez Sprzedawcę lub na jego odpowiedzialność; 2) niewłaściwe zamontowanie przeprowadzone przez konsumenta wynikało z błędów w instrukcji dostarczonej przez Sprzedawcę. |
III. Uprawnienia konsumenta
|
1. Jeżeli produkt jest niezgodny z umową, konsument może żądać jego naprawy lub wymiany. 2. Sprzedawca może dokonać wymiany, gdy konsument żąda naprawy, lub Sprzedawca może dokonać naprawy, gdy konsument żąda wymiany, jeżeli doprowadzenie do zgodności produktu z umową w sposób wybrany przez konsumenta jest niemożliwe albo wymagałoby nadmiernych kosztów dla Sprzedawcy. 3.Jeżeli naprawa i wymiana są niemożliwe lub wymagałyby nadmiernych kosztów dla Sprzedawcy, może on odmówić doprowadzenia produktu Przy ocenie nadmierności kosztów dla Sprzedawcy uwzględnia się wszelkie okoliczności sprawy, w szczególności znaczenie braku zgodności produktu z umową, wartość produktu zgodnego z umową oraz nadmierne niedogodności dla konsumenta powstałe wskutek zmiany sposobu doprowadzenia produktu do zgodności z umową. 4. Sprzedawca dokonuje naprawy lub wymiany w rozsądnym czasie Koszty naprawy lub wymiany, w tym w szczególności koszty opłat pocztowych, przewozu, robocizny i materiałów, ponosi Sprzedawca. 5. Konsument udostępnia Sprzedawcy produkt podlegający naprawie lub wymianie. Sprzedawca odbiera od konsumenta produkt na swój koszt. 6. Jeżeli produkt został zamontowany przed ujawnieniem się braku zgodności towaru z umową, Sprzedawca demontuje produkt oraz montuje go ponownie po dokonaniu naprawy lub wymiany albo zleca wykonanie tych czynności na swój koszt. 7. Konsument nie jest zobowiązany do zapłaty za zwykłe korzystanie 8. Jeżeli produkt jest niezgodny z umową, konsument może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy, gdy: 1) Sprzedawca odmówił doprowadzenia produktu do zgodności z umową zgodnie z ust. 3 powyżej; 2) Sprzedawca nie doprowadził produktu do zgodności z umową zgodnie 3) brak zgodności produktu z umową występuje nadal, mimo że Sprzedawca próbował doprowadzić produkt do zgodności z umową; 4) brak zgodności produktu z umową jest na tyle istotny, że uzasadnia obniżenie ceny albo odstąpienie od umowy bez uprzedniego skorzystania ze środków ochrony określonych powyżej; 5) z oświadczenia Sprzedawcy lub okoliczności wyraźnie wynika, że nie doprowadzi on produktu do zgodności z umową w rozsądnym czasie lub bez nadmiernych niedogodności dla konsumenta. 9. Obniżona cena musi pozostawać w takiej proporcji do ceny wynikającej z umowy, w jakiej wartość produktu niezgodnego z umową pozostaje do wartości produktu zgodnego z umową. 10. Sprzedawca zwraca konsumentowi kwoty należne wskutek skorzystania z prawa obniżenia ceny niezwłocznie, nie później niż 11. Konsument nie może odstąpić od umowy, jeżeli brak zgodności produktu z umową jest nieistotny. Domniemywa się, że brak zgodności towaru z umową jest istotny.
12. Jeżeli brak zgodności z umową dotyczy jedynie niektórych produktów dostarczonych na podstawie umowy konsument może odstąpić od umowy jedynie w odniesieniu do tych produktów, a także w odniesieniu do innych produktów nabytych przez konsumenta wraz z produktami niezgodnymi z umową, jeżeli nie można rozsądnie oczekiwać, aby konsument zgodził się zatrzymać wyłącznie produkty zgodne z umową. 13. W razie odstąpienia od umowy konsument niezwłocznie zwraca produkt Sprzedawcy na jego koszt. Sprzedawca zwraca konsumentowi cenę niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania produktu lub dowodu jego odesłania. 14. Sprzedawca dokonuje zwrotu ceny przy użyciu takiego samego sposobu zapłaty, jakiego użył konsument, chyba że konsument wyraźnie zgodził się na inny sposób zwrotu, który nie wiąże się dla niego z żadnymi kosztami. |
IV. Czasowe granice odpowiedzialności Sprzedawcy za brak zgodności towaru |
Sprzedawca ponosi odpowiedzialność za brak zgodności produktu
|
V. Opis reklamacji |
Zaleca się podanie przez Klienta w treści reklamacji następujących danych:1) przedmiotu reklamacji, w szczególności rodzaju braku zgodności produktu z umową .i daty jej wystąpienia;2) żądanie sposobu doprowadzenia produktu do zgodności z Umową Sprzedaży lub oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu
|
VI. Miejsce i sposób złożenia reklamacji |
Reklamacja składana jest przez Klienta:- pisemnie na adres: ul. Przemysłowa 1 , 11-500 Giżycko;- za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres :polampy (at) polampy.pl; |
VII. Odpowiedź Sprzedawcy na reklamację
|
1. Sprzedawca jest obowiązany udzielić odpowiedzi na reklamację konsumenta w terminie 14 dni od dnia jej otrzymania. 2. Jeżeli Sprzedawca nie udzieli odpowiedzi na reklamację w terminie, 3. Odpowiedź na reklamację Sprzedawca przekazuje konsumentowi |
* Powyższe zasady dotyczące konsumenta, stosuje się też do osoby fizycznej zawierającej umowę bezpośrednio związaną z jej działalnością gospodarczą, gdy z treści tej umowy wynika, że nie posiada ona dla tej osoby charakteru zawodowego, wynikającego w szczególności
z przedmiotu wykonywanej przez nią działalności gospodarczej, udostępnionego na podstawie przepisów o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.